Huisregels: Alternatieve HP-regels

Een intern bericht sturen
Aan:
CC:
Onderwerp
Bericht
vet - cursief - onderlijnd - titel - link tekst - alinea - voorbeeld

Dit item bevindt zich in:

Rollenspellen > Dungeons & Dragons > Regels > Huisregels

Reageren op dit item
Titel
Reactie
vet - cursief - onderlijnd - titel - link tekst - alinea - voorbeeld
  Gebruik mijn ondertekening
24-5-2002, 15u39, door Gersom

De HP-regels die hier beschreven staan zijn vooral bedoeld om het gevecht te versnellen en groepen waarin lage level-personages naast hoge level-personages moeten samenleven. De regels zijn ook dodelijker voor hogere level-personages, dan de standaard D&D3 regels.

De regels zijn ruwweg gebaseerd op die in StarWars D20, maar verschillen op enkele punten.

Vitality & Health Points


De Hit Points van D&D3 opgedeeld in twee groepen: Vitality points en Health Points. Het grote verschil tussen de 2 is dat Vitality Points niet dodelijk is, in tegenstelling tot het verliezen van Health points.

Vitality Points (VP)


Het aantal VP onderscheidt ervaren helden van minder ervaren helden. Alle normale schade wordt hier afgetrokken, van of het nu van wapens of magie komt.

Als je totaal VP op 0 komt dan wordt je verdere schade van Health Points afgetrokken.

VP helen beduidend sneller dan HP, maar vallen niet te helen Magie. VP helen aan een snelheid van dubbel je level per dag. Dit kan niet verhoogd worden met de Heal-skill.

Health Points (HP)


HP geeft de metaboliek weer. HP is in principe gelijk aan je Constitution-ability en stijgt ook enkel als Constition wordt verhoogt. (behalve: zie Toughness Feat)

In de regel wordt HP pas verlaagd als je VP tot 0 zijn gezakt, maar schade van Critical Hits, Sneak Attacks en schade van Zwaartekracht (bv: vallen, maar ook dingen als lawines etc.) gaan meteen naar HP en negeren de regel dat je VP op 0 moet staan voor je HP kan verliezen.

HP heelt als volgt: 1 punt per dag rust. Je kan magie gebruiken om HP te helen.


Serieaanval: Eens een personage 1 een personage 2 een critical hit heeft toegebracht, kan personage 1 elke beurt schade op HP toebrengen zolang hij elke volgende ronde personage 2 blijft aanvallen en geen enkele van die aanvallen mist.


Sneak Attack: De rogue ability Sneak Attack geeft schade die meteen doorgaat op HP i.p.v. VP. De regels voor serieaanval hieronder kunnen niet volgen op een sneak attack. Schade voor Sneak Attacks blijft hetzelfde als per p. 47 PHB.

Feats


Deze regels zijn niet helemaal compatibel met het Toughness-feat (PHB p.85) Deze 2 feats vervangen het Toughness feat.


Resilience: Geeft 4 extra Vitality Points. Je kan dit feat meerdere malen nemen.

Toughness: Geeft 2 extra Health Points. Je kan dit feat meerdere malen nemen.

Personages


Health Points


Voor nieuwe personages zowel als geconverteerde is het totaal aantal HP gelijk aan de totale Constitution-ability.

Vitality Points


Vitality Points voor beginnende personages zijn nogal aan de lage kant. Rol de hit die voor de class van het personage, maar tel er geen Constitution-modifiers bij op. Je krijgt dus geen vaste waarde bij creatie zoals in D&D3.


Bij graadverhoging rol je gewoon telkens de Hit Die van de nieuwe class, ZONDER constitution-modifier.


Voor conversie rol je de juiste Hit Dice per level per klasse (bijvoorbeeld: een ftr 5/wiz 2 zou 5D10 en 2D4 rollen).

Feats


Bij het converteren van personages met 1 of meerdere toughness-feats krijgt de speler zelf de keuze of het die door nieuwe resilience of toughness feats vervangt.

Monsters


Dezelfde regels gelden voor monsters. Een goed doorvoede zeer oude draak heeft dus een 23 HP en 195 VP. Concreet wil dat zeggen dat draken nu zelfs in één keer dood kunnen gemaakt worden door lvl 1 helden, als ze iet of wat het geluk hebben een stevige Critical Hit te scoren.


Langs de andere kant zijn nu zelfs Koboldjes met hun 11 HP en 2 VP een risico, zelfs voor doorwinterde helden.

Reacties

door Ulfgar
pluijmvee, 178 / 2151
gepost: 7-7-2004
om 9u13
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
1 opmerkinkje, wordt hiermee een sneak attack niet veel en veel gevaarlijker dan ooit bedoeld is? Ik ben bang dat je, wanneer je dit systeem gebruikt, vanaf de powerplayer kant alleen nog maar Rogues krijgt, omdat de sneak attack ability vanaf level 11 (dan doe je 6d6 schade, gemiddeld 21 schade) al bijna iedereen met 1 sneak attack doodt.
Remko


"Ältere Freundschaften haben vor neuen hauptsächlich das voraus, dass man sich schon viel verziehen hat."

-Johann Wolfgang von Goethe
door ukkie
draak, 119 / 141
gepost: 7-7-2004
om 9u59
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels



1 opmerkinkje, wordt hiermee een sneak attack niet veel en veel gevaarlijker dan ooit bedoeld is? Ik ben bang dat je, wanneer je dit systeem gebruikt, vanaf de powerplayer kant alleen nog maar Rogues krijgt, omdat de sneak attack ability vanaf level 11 (dan doe je 6d6 schade, gemiddeld 21 schade) al bijna iedereen met 1 sneak attack doodt.





Hij wordt inderdaad veel en veel gevaarlijker dan in dnd ooit bedoeld was. Maar ook veel en veel realistischer, als je de achtergrondomschrijving van sneak leest, begrijp je het wel.


Je weet gemakkelijker een zwakke plek te vinden: bv het hart tussen twee ribben, iemands lever er uit snijden of in plaats van iemand in de nekspieren te zagen met een zwaard een mes door zijn halsslagader te halen. In dnd sterf je hier niet aan op midden of hoge niveaus.


Het is gewoon realistischer: als je keel doorgesneden wordt ga je dood...


Het hangt er maar van af wat je wil in een gevecht: realisme of de dnd - ervaring. Werkelijke gevechten op leven en dood duren zelden langer dan 10 seconden. De eerste serieuze klap beslist normaal gezien de uitkomst in een werkelijk gevecht, maar of je dit ook wil in het spel? Ieder zijn meug, het is veel realistischer, een leuk idee vind ik om eens een avondje te gebruiken, maar voor mij niet wat ik op de lange duur wil.




Laurent




.
Ukkie,


Momenteel lopend op "Government Cheese"
door Benshin
Zoolander, 1408 / 2688
gepost: 7-7-2004
om 15u29
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
Hoe zit het dan met sub dual damage?


door Ulfgar
pluijmvee, 189 / 2151
gepost: 7-7-2004
om 15u47
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels






1 opmerkinkje, wordt hiermee een sneak attack niet veel en veel gevaarlijker dan ooit bedoeld is? Ik ben bang dat je, wanneer je dit systeem gebruikt, vanaf de powerplayer kant alleen nog maar Rogues krijgt, omdat de sneak attack ability vanaf level 11 (dan doe je 6d6 schade, gemiddeld 21 schade) al bijna iedereen met 1 sneak attack doodt.





Hij wordt inderdaad veel en veel gevaarlijker dan in dnd ooit bedoeld was. Maar ook veel en veel realistischer, als je de achtergrondomschrijving van sneak leest, begrijp je het wel.


Je weet gemakkelijker een zwakke plek te vinden: bv het hart tussen twee ribben, iemands lever er uit snijden of in plaats van iemand in de nekspieren te zagen met een zwaard een mes door zijn halsslagader te halen. In dnd sterf je hier niet aan op midden of hoge niveaus.


Het is gewoon realistischer: als je keel doorgesneden wordt ga je dood...


Het hangt er maar van af wat je wil in een gevecht: realisme of de dnd - ervaring. Werkelijke gevechten op leven en dood duren zelden langer dan 10 seconden. De eerste serieuze klap beslist normaal gezien de uitkomst in een werkelijk gevecht, maar of je dit ook wil in het spel? Ieder zijn meug, het is veel realistischer, een leuk idee vind ik om eens een avondje te gebruiken, maar voor mij niet wat ik op de lange duur wil.




Laurent









Ben ik het mee eens, maar:




a) DnD is niet bedoeld om realistisch te zijn, DnD is een epos over helden. Als je iets realistisch wilt, moet je een ander systeem dan het D20 kiezen (of de gehele regels omschrijven, wat ongeveer hetzelfde effect is).




b)Het werkt powerplay wel heel erg in de hand. Volgens mij is hiermee de Rogue de enige figuur geworden voor powerplayers (Fighter-Rogues een goeie tweede en Rogue-Wizard/Sorcerer derde(invisibility duh)). En daarom vind ik het een beetje overdreven.




Wat je dan beter kan doen is denk ik de Rogue de mogelijkheid geven om een soort van coup de grace te maken, waar hij wat meer moeite voor moet doen. Bij een coup de grace is het afhankelijk van de fortitude save van iemand, en dat is ook al snel genoeg dodelijk, gezien sneak attack damage erbij komt.
Remko


"Ältere Freundschaften haben vor neuen hauptsächlich das voraus, dass man sich schon viel verziehen hat."

-Johann Wolfgang von Goethe
door Benshin
Zoolander, 1409 / 2688
gepost: 7-7-2004
om 15u51
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
Muse?


door Ulfgar
pluijmvee, 191 / 2151
gepost: 7-7-2004
om 16u06

gewijzigd door Ulfgar
8-7-2004 om 7u56

Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
ATTENTIE: OFF-TOPIC ARGUMENT GESIGNALEERD!!!




Yup, weer op Werchter gezien, en zij waren echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed.




Die show is echt gewoon zo goed opgebouwd. En daarbij is Bellamy echt een briljant met de piano (en kan ook nog een aardig potje gitaar spelen). Favouriten zijn natuurlijk Song of Absolution, Plug-in Baby en Newborn




De tekst is van Bliss, wat overigens ook een goed nummer is. Evenals Hypermusic, en Citizens Erased, en *blijft doorbrallen over alle muziek die hij goed vindt, meeste luisteraars zijn al in slaap gevallen*




HET GEVAAR IS GEWEKEN, DE DISCUSSIE KAN GECONTINUEERD WORDEN!!
Remko


"Ältere Freundschaften haben vor neuen hauptsächlich das voraus, dass man sich schon viel verziehen hat."

-Johann Wolfgang von Goethe
door Benshin
Zoolander, 1414 / 2688
gepost: 8-7-2004
om 17u46
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
Zekers... Vind de CD Origin of Symmetry wel het beste.




Ik vind het nummer Feeling Good, ook ultiem gaaf. Vooral de combinatie van de muziek en de teksten...




Maar de rest van de CD is net zo hoogstaand










Even een vraagje: Hoe zit het met die -10 dood HP regel van het origineel, want nu kun je volgens mij niet op sterven liggen... En hoe werkt het met Subdual damage?


door Ulfgar
pluijmvee, 211 / 2151
gepost: 9-7-2004
om 8u02
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
NOG EFFEKES EEN OFF-TOPIC ARGUMENT




Doe anders even mee in de discussie in de Herberg, daar ben ik verder gegaan met deze discussie




NU ECHT WEER ON-TOPIC, VOOR IK OP M'N DIGITALE KLOTEN KRIJG
Remko


"Ältere Freundschaften haben vor neuen hauptsächlich das voraus, dass man sich schon viel verziehen hat."

-Johann Wolfgang von Goethe
door Benshin
Zoolander, 1835 / 2688
gepost: 14-12-2004
om 16u01
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
Gersom, nog even een vraagje over deze regels die wij overigens in onze Ravenloft Campaign toepassen:




1. Hoe zit het met de normaal gesproken "dying fase" (de van 0 tot -9)? Vervalt deze? Is deze er als nog? Is er een andere HP reeks? VP?




2. Hoe zit het met magie damage?


door Lauchian
draak, 483 / 706
gepost: 20-1-2005
om 13u49
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
Het schijnt mij, na gebruik in onze groep, dat het grootste probleem van deze regels is dat het toch nog te makkelijk is om iemand van hp te beroven. Het lijkt mij beter als hp ook nog omhoog gaat dan heb je tegenover een draak een iets realistischere situatie...


Voorstel: Bij bepaalde classes en monsters +?/lvl , een draak heeft nou eenmaal meer dan een gnoompje...

Meddle not in the affairs of mandragon, for you are crunchy and good with ketchup
door Benshin
Zoolander, 2019 / 2688
gepost: 20-1-2005
om 14u06
Re: Huisregels: Alternatieve HP-regels
Wat je nu zegt klopt niet helemaal gezien een draak vaak ook een constitution score heeft van 23 of iets dergelijks. En jij kunt zoiets ook krijgen als je hoger in level raakt en bijvoorbeeld magic items gaat gebruiken.




Daarbij is het zo dat een draak dan wel gigantisch groot kan zijn, maar dat wil niet zeggen dat je hem niet op een pijnlijke plek kunt raken.




En waarna verwijs je dat je hp toch te snel verliest? Volgens mij heeft er niemand HP verloren in mijn campaign...


Dit item bevindt zich in:

Rollenspellen > Dungeons & Dragons > Regels > Huisregels

naar boven